دکوراسیون اداری

دکوراسیون اداری

دکوراسیون اداری

دکوراسیون اداری

صندلی اداری خود را چگونه تنظیم کنیم؟


به نظر شما مهم‌ترین چیزی که کارکنان در یک محیط اداری با آن سر و کار دارند چیست؟ به طور کلی در یک فضای کاری سه چیز تاثیر زیادی بر میزان خستگی شما دارد؛ صندلی، میز  و جنس کفپوش استفاده شده در اتاق.


اگرچه انتخاب نوع پوشش کف در اغلب موارد با شما نیست و  خرید میز  هایی با قابلیت تنظیم نیز هزینه زیادی دارد، اما ناامید نباشید چراکه برای راحتی بیشتر، داشتن یک صندلی استاندارد و قابل تنظیم نیز کفایت می‌کند.



در هنگام انتخاب صندلی اداری به چه چیز توجه کنیم؟


در اصول ارگونومی چیزی به‌عنوان میانگین یا متوسط وجود ندارد، بنابراین طراحی‌هایی که بر اساس این اصول انجام می‌شوند، باید برای تمامی افراد قابل استفاده باشند. با این حال، واضح است که ارائه یک صندلی که برای همه افراد طراحی شده باشد، عملی نیست.


در نتیجه، تنها راه‌حل ممکن ساختن صندلی‌های قابل تنظیم است تا حداکثر افراد ممکن بتوانند از آنها استفاده کنند. (به طور معمول 90 درصد کارکنان می‌توانند از این صندلی‌ها به‌راحتی استفاده کنند و تنها حدود 5 درصد از جمعیت کارمندان نیاز به صندلی‌های سفارشی دارند).


به هر حال، هنگام انتخاب یک صندلی اداری بد نیست به موارد زیر توجه کنید:

 


کنترل‌هایی که موقعیت نشستن را آسان‌تر کند

 

قابلیت تنظیم شیب و ارتفاع

 

عدم ایجاد فشار در قسمت پشت ران و زانو

 

لبه‌های جلو نشیمنگاه منحنی به سمت پایین

 

پارچه غیرلغزنده با قابلیت تنفس برای جلوگیری از تعرق

 

پایه پنج پر

 

چرخ مناسب برای حرکت بر روی انواع کفپوش

 

مکانیسم چرخشی

 

دسته‌های قابل تنظیم به‌گونه‌ای که ساعد و بازوی شما به‌راحتی در حالت 90 درجه قرار گیرد

 


دسته صندلی اداری باید چگونه باشد؟


دسته صندلی با ایجاد تکیه‌گاهی برای دست کاربران از آویزان ماندن آنها و ایجاد خستگی و مشکلاتی نظیر افتادگی شانه جلوگیری می‌کند. با این حال، دسته یک جز اجباری و همیشگی برای صندلی اداری محسوب نمی‌شود، چراکه در برخی مواقع می‌تواند به علت نزدیک بودن به سطح میز دست و پا گیر باشد.


با این حال دسته‌هایی که طول آنها کمتر از 25 سانتیمتر باشد معمولاً مزاحمتی برای شما ندارند. همچنین دسته‌های کوتاه این امکان را به کارکنان می‌دهد که صندلی‌های خود را به میز نزدیک‌تر کنند و برای تسلط به سطح زیر دست خود نیازی به خم شدن نداشته باشند.



چگونه صندلی اداری را متناسب با قد خود تنظیم کنیم؟


تنظیم ارتفاع میز: اگر میز شما قابل تنظیم است، رو به روی صندلی ایستاده و ارتفاع آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که قسمت نشیمن آن زیر کاسه زانو قرار گیرد.


سپس ارتفاع میز خود را به اندازه‌ای تغییر دهید که آرنج‌ها هنگام قرار دادن دست‌ها بر روی میز زاویه نزدیک به 90 درجه ایجاد کنند.

اگر امکان تنظیم میز وجود ندارد که غالبا این طور است نگران نباشید در بخش بعد برای شما توضیح داده ایم که چگونه تناسب میان صندلی و میز را ایجاد کنید.

 



تنظیم زاویه آرنج‌ها نسبت به میز: بر روی صندلی بنشینید و تا حدی که احساس راحتی می‌کنید به میز نزدیک شوید.


دستان خود را بر روی میز در حالتی که به آن عادت دارید، قرار دهید. اگر دستان شما بالاتر از آرنج قرار می گیرند، ارتفاع صندلی کم است و باید توسط اهرمی که معمولاً در سمت چپ شما قرار دارد، ارتفاع را افزایش دهید.


همچنین اگر ارتفاع صندلی بیش از حد بالاست، می‌توانید با کشیدن این اهرم، از ارتفاع آن بکاهید. فراموش نکنید دست ها نباید بیش از حد کشیده باشند، چراکه موجب ایجاد خستگی در بازوها می شوند.



روی  صندلی  بنشینید و کف پای خود را روی زمین قرار دهید. بررسی کنید که فاصله لبه جلوی صندلی تا ران پا به اندازه عرض یک انگشت فاصله داشته باشد.


اگر شما قد بسیار بلندی داشته باشید بیش از این مقدار میان لبه صندلی و ران فاصله می‌افتد؛ بنابراین باید ارتفاع صندلی اداری خود را افزایش دهید تا یک زاویه 90 درجه در قسمت زانو ایجاد شود.



تنظیم ارتفاع دسته‌ها: در حالی که روی صندلی نشسته‌اید دست‌ها را بر روی دسته صندلی قرار دهید. در این حالت، بازوها باید به موازات ستون فقرات قرار گیرند.


برخی از صندلی‌ها دسته‌های قابل تنظیم دارند که امکان تغییر ارتفاع آن را برای شما فراهم می‌کند.


تنظیم فاصله بین ماهیچه ساق پا با لبه صندلی: عمق مناسب صندلی یکی از موارد ضروری هنگام انتخاب آن است، چراکه ستون فقرات کاربر هنگام نشستن بر روی صندلی باید صاف باشد و فشاری بر روی آن قرار نگیرد.


به این منظور، مشت خود را ببندید و سعی کنید آن را بین لبه جلویی صندلی و ساق پا قرار دهید. به طور معمول باید فاصله‌ای در حدود 5 سانتیمتر میان این دو قسمت وجود داشته باشند.


این اندازه نشان‌دهنده عمق درست نشیمنگاه صندلی است. اگر مشت شما به‌سختی در این فضا قرار می‌گیرد، به معنای عمق زیاد صندلی است.


در صندلی‌های ارگونومیک قابلیت تنظیم عمق وجود دارد، اما اگر نمی‌توانید عمق صندلی خود را تنظیم کنید، از یک پشتی کوچک به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید.




تنظیم ارتفاع تکیه‌گاه: در حالی که روی صندلی نشسته‌اید، پشتی آن را بالا و پایین کنید تا انحنای آن بر روی گودی ستون فقرات شما قرار گیرد.


واضح است که تمام صندلی‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع پشتی را ندارند. در این صورت می‌توانید از پشتی‌های مخصوص که توسط کمربندهایی بر روی تکیه‌گاه بسته می‌شوند استفاده نمایید.


تنظیم انحنای پشتی: انحنای تکیه‌گاه صندلی باید به طور کامل با قوس ستون فقرات هماهنگ باشد تا کاربر بدون نیاز به جلو و عقب رفتن، احساس راحتی کند.


خوشبختانه برخی صندلی‌های ارگونومیک از قابلیت تنظیم انحنای پشتی برخوردارند، اما معمولاً قیمت بالایی دارند.


در صورتی که امکان تغییر قوس تکیه‌گاه صندلی اداری وجود ندارد، می‌توانید از پشتی‌های مخصوص استفاده نمایید.


منبع:


https://www.khooger.com/book/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.